گانگال یکی از ثروت‌های خدادادی ناشناخته در منطقه مغان بوده که خاصیت درمانی داشته، اما ضعف دانش و بی‌توجهی مدیران به مطالعات صورت گرفته موجب ناشناخته باقی ماندن این گیاه وحشی شده است.

به گزارش فریاد ارس، این روزها در شهرهای شمال استان اردبیل، می‌توان به کررات گیاهی را مشاهده کرد که صرفا مردم بومی منطقه به ارزش درمانی و تغذیه آن واقف هستند و این دانش سینه به سینه از کهنسالان انتقال یافته است.

رشد گانگال به حدی قابل توجه است که در برخی مزارع حتی نسبت به نابودی و ریشه کنی آن اقدام می‌کنند تا فضا برای کشت محصولات دیگر فراهم شود اما این گیاه که خواص درمانی دارد، یکی از ثروت‌های خدادادی ناشناخته در منطقه مغان بوده و ضعف دانش و بی‌توجهی مدیران به مطالعات صورت گرفته موجب شده ناشناخته باقی بماند

.

ساقه گانگال مفید برای دستگاه گوارش

خار مریم که در ترکی آن را گانگال می نامند، گیاهی است یک تا دو ساله با ساقه‌ای ۱۲۵- ۳۵ سانتی‌متری که در تمام مناطق شمالی، غرب و جنوب ایران می‌روید؛ برگ‌های آن سبز تیره و به شکل پَر با حاشیه‌های پوشیده از خار است.

میوه آن فندقی شکل به اندازه ۷- ۶ میلی‌متر است که به صورت عرضی چروکیده بوده و با رنگ تیره راه‌راه با یک حلقه زرد نزدیک راس آن شناسایی می‌شود؛ گرچه برگ‌های آن مصرف دارویی دارد، اما قسمتی از گیاه که بر دیابت تاثیر می‌گذارد میوه (بذر) آن است.

گانگال با برگ‌های سبز به همراه رگه های سفید به شکل انبوه بوته‌ای رشد می‌کند که برگ‌های خاردار آن موجب می‌شود در ابتدا تصور علف هرز بودن آن به ذهن خطور کند.

اندام تخصصی این گیاه در بذر آن و سرشار از سیلی مارین است که این ماده محافظ کبد است؛ هر فردی دچار مشکل کبد است و حتی سلول‌های کبدی وی از بین می‌رود، بذر این گیاه می‌تواند منجر به احیای سلول‌ها شود.

گیاه خارمریم به ویژه جزء فعال آن یعنی سیلی‌مارین قند خون حیوانات دیابتی را کاهش می‌دهد. سیلی‌مارین به خاطر اثرات آنتی‌اکسیدانی از تخریب سلول‌های سازنده انسولین جلوگیری و سبب بهبود بافت آسیب‌دیده لوزالمعده می‌شود. همچنین، این گیاه اثرات باارزشی در پیشگیری و درمان عوارض درازمدت دیابت نظیر نارسایی کلیوی و اختلالات سلول‌های عصبی دارد.

گانگال یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل ضعف دانش و مدیریت همچنان به جای ثروت آفرینی از آن به عنوان علف هرز یاد شده و حتی با سم پاشی ریشه کن می‌شود و این در حالی است که این گیاه دارویی موهبت طبیعت به مردم استان است و خود می‌تواند فارغ از اقدامات شعارزده، ارائه آمارهای غیرواقع و راهکارهای سخت و پیچیده منجر به اشتغال‌زایی شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری