با اعلام فهرست نهایی صلاحیتها به فرمانداری ها و پیامک تایید به داوطلبان، کارزار انتخابات ۱۴۰۲ رسما کلید خورد.

به گزارش فریاد ارس، بالاخره انتظار داوطلبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از ۵۰ روز به پایان رسید و عصر پنجشنبه فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای وزارت کشور ارسال شد و روز جمعه با اعلام اسامی صلاحیتها به فرمانداری ها و پیامک تایید به داوطلبان، کارزار انتخابات ۱۴۰۲ رسما کلید خورد.

از همان ساعات ابتدایی صبح پنج شنبه که گمانه زنی های زیادی در شبکه های اجتماعی به انتشار رسید، قلم بدستان مجازی هم بیکار ننشسته و مثل فیلتر شورای نگهبان اقدام به تایید و رد صلاحیت آن روی سکه کاندیداها کردند.

بررسی های میدانی از حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز حاکی از آن است که به جز سه ، چهار کاندیدای مطرح، عمده نامزدهای شاخص این منطقه رد صلاحیت شده است.

اما از بین کاندیداهای مطرح ادوار مجلس حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز همچون سلیمان فهیمی، وکیل سپه، شکور پورحسین، حبیب برومند، تنها شکور پورحسین صلاحیت خود را برای رقابت در مجلس دوازدهم دریافت کرده است.

علاوه بر رد صلاحیت کاندیداهای مطرح ادوار مجلس شمال استان، نامزدهای شاخصی همچون عباس تابش، ایرج بیگدلو، اسماعیل ابراهیمی، جعفر فهیمی، اسدالله محسن زاده، ساسان ورزند، عدالت حاجی پور، حسین منفرد، محسن شیرپور، سجاد قاسم زاده و… نیز گویا فاقد صلاحیت تشخیص داده شده و از دایره انتخابات خارج شده‌اند.

به هر حال، در شرایطی که مقام معظم رهبری از ابتدای سال ۱۴٠۲ بارها بر ضرورت برگزاری انتخاباتی مشارکتی، رقابتی و سالم تاکید کرده و اشاره داشته اند که میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند، روند بررسی صلاحیت‌ها که ابلاغ آن از صبح روز جمعه آغاز شد، نشان می دهد همچنان تیغه تیز ردصلاحیت‌ها متوجه بیشتر چهره‌های شاخص از جمله در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز نیز شده است. روندی که به نوعی می تواند باعث کاهش مشارکت و رقابت در انتخابات شده و میدان انتخابات را به نفع جریان سیاسی خاص، خالی کند.

داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید یا احراز نشده، به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ دی ماه برای اعتراض فرصت دارند و بر اساس جدول زمان بندی، این اعتراض‌ها توسط شورای نگهبان به مدت یک ماه تا ۱۹ بهمن بررسی مجدد خواهد شد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری