برای اولین بار در کشور، حدود ۴۰۰ تن از بذور ذرت تولیدی براساس کنسرسیوم مشترک شرکت ملی پارس و شرکت یونانی آمریکن ژنتیکس جهت توزیع در بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر خواهد شد.

به گزارش فریاد ارس، روز سه شنبه ۱۲ دی‌ماه در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، از اولین محموله بذر تولیدی ذرت هیبریدی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس رونمایی شد.

مدیر عامل شرکت ملی پارس در این مراسم با قدردانی از تلاشهای کارکنان جهادی شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس، نقش این شرکت در تامین امنیت غذایی، را امری غیر قابل انکار دانست و گفت: شرکت ملی پارس بعنوان قطب تولید بذور استراتژیک و پایه گذاری امنیت غذایی نقش کلیدی اجرا و ایفا می‌کند بطوری که این شرکت با تولید بذور ذرت ازجمله رقم ۷۰۴ و نیز تولید برخی بذور غلات و دانه های روغنی، ۶۰ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است.

حمید صولت با اشاره به پروژه های اجرایی این شرکت، یکی از استراتژی های تیم مدیریت فعلی را عمل به تکالیف صاحبان سهام شرکت از جمله تبدیل اراضی ۱۳۸۰ هکتاری پادار به اراضی آبی و شیوه آبیاری با سیستم نوین عنوان کرد و افزود: در نتیجه این اقدامات بعد از ۳۶ سال وقفه و انتظار، مالکیت و سند اراضی بنام شرکت صادر شده است.

وی تجمیع و توسعه کاشت بذور و چشم انداز اصلی شرکت را تبدیل به رهبر تولید بذور کشور بیان کرد و گفت: شرکت ملی پارس در راستای توسعه کاشت بذور باکیفیت، همکاری های بین المللی با شرکت های معتبر خارجی را گسترش داده و در ذیل این همکاری‌ها توانسته قرارداد ۱۵ ساله با شرکت یونانی آمریکن ژنتیکس و پایه گذاری ۳ رقم جدید و پر راندمان ذرت بذری همیلتون، agn601 و ۷۲۰ agn را انعقاد کند.

مدیرعامل شرکت پارس، مشکلات اقلیمی امسال همانند تنش آبی و گرادیان دمای زیاد برای محصول ذرت را سبب آسیب دیدگی و خسارات ناشی از این دو عامل مهم و تاثیر گذار طبیعی در مزارع کشت بهاره دانست و از مدیریت و اخذ تدابیر لازم در راستای کاهش حداقلی اثرات و خسارت احتمالی به شرکت خبر داد و افزود: باوجود تنش های اقلیمی و محیطی، به لطف الهی امسال توانستیم تولید مشترک ۳ رقم جدید ذرت را مطابق پروتکل های اتحادیه اروپا عملیاتی کرده و امروز برای اولین بار در کشور موفق به ارسال اولین محموله صادرات بذور تولیدی دو شرکت ملی پارس و شرکت آمریکن ژنتیکس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شویم.

صولت ادامه داد: این یک دستاورد بزرگی برای کشاورزان منطقه و اقتصاد استان و منطقه زرخیز مغان رقم می زند که با روانه کردن تولیدات بذور باکیفیت شرکت ملی پارس به بازارهای خارجی، نام و آوازه این شرکت و دشت مغان در بازارهای بین المللی طنین انداز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه جغرافیای توزیع بذور و صادرات شرکت در سال های آینده با توجه به درخواست های بازارهای داخلی و بین المللی و نیز کشورهای cis گسترش خواهد یافت، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور، حدود ۴۰۰ تن از بذور ذرت تولیدی براساس کنسرسیوم مشترک شرکت ملی پارس و شرکت یونانی آمریکن ژنتیکس به ارزش بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو جهت توزیع در بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر خواهد شد.

صولت، طرح توسعه دامپروری و افزایش تعداد دام فعلی شرکت تا ۴ هزار راس را از برنامه های در دست اجرای شرکت دانست و گفت: عملیات توسعه واحد دامپروری در چندین فاز در حال اجرایی است که در فاز اول ۵۰۰ راس دام به کل دام موجودی شرکت افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پارس همچنین از اجرای کاشت ۳۰۹ هکتار باغات میوه در اراضی شیب دار و لم یزرع شرکت با حمایتهای سازمان جهاد کشاورزی و بهره گیری از آبیاری قطره ای و دستگاههای فیلتراسیون جهت آبدهی خبر داد و از حمایتهای مدیر عامل هلدینگ گروه توسعه ملی در توسعه ظرفیتهای تولیدی شرکت قدردانی کرد.

در این مراسم، فرماندار شهرستان پارس آباد با تقدیر از تلاشهای مدیریت و کارکنان شرکت ملی پارس در سنگر تولید، این شرکت را از سرمایه های ملی دانست.

جابر جهانبین ارسال اولین محموله صادرات بذور شرکت به بازارهای بین المللی را مایه خرسندی دانست و گفت: صادرات در این شرکت به معنای تحقق افزایش رشد تولید و با عمل به فرامین مقام معظم رهبری همسو شده است و لذا برای تداوم رشد تولید تنها به بحث صادرات بذور اکتفا نکنیم و در کنار تولیدات بذری، حوزه دامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را نیز احیا و راه اندازی کنید تا ضمن شکوفایی ظرفیتهای تولید، زمینه اشتغال زایی نیز برای جوانان منطقه مهیا شود.

گفتنی است، در این مراسم از پاکت بذور مشترک شرکت ملی پارس با شرکت آمریکن ژنتیکس یونان و ارسال اولین محموله صادرات بذور مشترک تولیدی رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

  • نویسنده : مرتضی بری