در این کاوش گفته می شود بقایایی از اسکلت انسان و یک شمشیر تاریخی مربوط به دو هزار سال پیش کشف شده است.

به گزارش ایل مغان، طی کاوش های جدید گروه باستان شناسی در محوطه قلعه تاریخی اولتان شهرستان پارس آباد، یک گورستان ۲ هزار ساله کشف شد.

در این کاوش گفته می شود بقایایی از اسکلت انسان و شمشیر تاریخی کشف شده است.

این کاوش ها در حالی چند روزی است که در محوطه قلعه تاریخی اولتان در حال انجام می‌باشد که عدم استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اردبیل در صیانت از اشیای کشف شده مشکلاتی را به دنبال داشته است بطوری که حضور اهالی محلی و کنجکاوی آنها باعث شده تا محل کاوش و امنیت اشیای کشف شده هر آن به خطر بیافتد.

روح‌الله محمدی رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به قدمت شهر تاریخی اولتان گفت: اولتان قالاسی به احتمال زیاد همان شهر باستانی ورثان است که در منابع و متون دوره اسلامی به آن اشاره شده است، براساس مطالعات باستان‌شناسی اولتان قالاسی آثاری از سده اول میلادی تا قرون متاخر اسلامی را در خود دارد و اوج رونق این شهر به اوایل اسلام و دوره سلجوقی برمی‌گردد.

اولتان را همه اهالی با قلعه باستانی برجا مانده از تاریخ دو هزار و ۲۰۰ ساله اش یا بهتر بگیم (اولتان قلعه سی) می شناسند.

این قلعه باستانی که در ۵۰۰ متری روستای اولتان در کنار رودخانه ارس قرار دارد، ۳۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد و وضع ظاهری ساختمان آن همانند قلعه‌های نظامی است و به نظر می‌رسد بانیان نخستین قلعه، اشکانیان بوده‌اند ولی با توجه به استحکام مناسب آن، آنچه امروزه از قلعه اولتان بر جای مانده تداعی‌کننده یک دژ نظامی است و با توجه به حدس و گمانهای کاملاً علمی هنوز قسمت اعظم ساختمان‌های قلعه در زیر خاک مدفون است.

گفتنی است، بخشی از حریم قلعه باستانی اولتان در حاشیه عملیات تعریض و زیرسازی لاین شمالی اتوبان پارس آباد به سربند قرار دارد و این مساله می تواند مشکلاتی را در کاوش این قلعه تاریخی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کاوش قلعه اولتان

  • نویسنده : مرتضی بری