امسال برای نخستین بار در سطح ۲ هزار متر مربع از اراضی روستای گوشلو شهرستان پارس آبادمغان به کشت گیاه آلوئه ورا اختصاص یافت.

به گزارش فریاد ارس، گیاه آلوئه ورا با نیاز آبی بسیار کم، مناسب مناطق کم آب است و قابلیت برداشت ۲۰۰ تن محصول از هر هکتار را داراست و خاصیت درمانی فراوان دارد.

آلوئه ورا یک گیاه پر خاصیت است که از معروف ترین خواص آلوئه ورا فواید این گیاه برای پوست و مو است. نام دیگر آلوئه ورا، صبر زرد است. آلوئه ورا در آب و هوای گرم و خشک می‌روید و در کشور هند، آفریقا و دیگر مناطق کشت آن به شدت در حال گسترش است. آلوئه ورا یا ریشه ندارد یا ریشه آن بسیار کوتاه است، برگ‌های این گیاه بلند و ضخیم و گوشتی است و رنگ آن سبز است. ژل موجود در وسط برگ‌های آلوئه ورا را استخراج کرده و در دارو‌ها و کاربرد‌های درمانی از آن استفاده می‌کنند.

صبر یا آلوئه‌ورا یا آلوورا (نام علمی: Aloe vera) که عصاره برگ آن به فارسی با نام‌های صبر زرد یا چادُروا و در طب سنتی با نامهای صِبر ، صبارا و صبر سقوطری مشهور است. گیاهی از سردهٔ سِگِل‌ها، راسته مارچوبه‌سانان و خانواده سریشیان است. آلوئه‌ورا معمولاً با نام آلوئه نیز شناخته می‌شود. این گیاه از دیرباز به‌عنوان گیاه زینتی و گیاه داروئی کشت می‌شده‌است و می‌توان از آن به‌عنوان گیاه آپارتمانی و در گلدان نیز نگهداری کرد.

آلوئه در بسیاری از محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی از جمله نوشیدنی‌ها، لوسیون‌های پوست، پمادها و کرم‌ها مورد استفاده است. از ژل آلوئه‌ورا نیز برای ترمیم سوختگی‌های سطحی پوست استفاده می‌شود. با این وجود، تاکنون شواهد قطعی در رابطه با تأثیرات مثبت درمانی و بی‌خطر بودن مصرف خوراکی آلوئه‌ورا ارائه نشده‌است.

آلوئه‌ورا گیاهی بدون ساقه یا با ساقه‌ای بسیار کوتاه است. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و از طریق پاگیاه تکثیر می‌شود. برگ آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار سفید است و رنگ برگ، سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن در تابستان و بر روی سنبله‌ای می‌رویند که گاه تا ۹۰ سانتی‌متر درازا دارد. گل‌های آن آویخته و دارای کاسبرگ‌هایی ۲–۳ سانتی‌متری هستند. نام‌های دیگر آلوئه‌ورا عبارتند از: چادُروار، صبر سقوطری، آلوئه‌ورا، صبر، صبر کموار، صبر زرد، ازوال، ازوادزرد خزانه، مقر، ایلوا، صبارا، آلوئه کوراسائو، آلوئه هندی، آلوئه بارباد، الوا، صباره، برمس، سولع، مقرا، چادروا و صعدنا.

گفتنی است با کشت گیاه آلوئه ورا بیش از ۵۰ نوع محصول کشاورزی در خاک زرخیز مغان از میوه‌های استوایی آناناس و موز گرفته تا گیاه پرخاصیتی همچون آلوئه ورا کشت شده و به بار می‌نشیند.

انتهای پیام/