علی ای حال نابودی محصولات کشاورزی همچون گندم مدتی است که به یک رویداد طبیعی در مغان تبدیل شده است که هر بار به بهانه ای کشاورزان متحمل خسارت می شوند و گوش شنوایی وجود ندارد.

به گزارش فریاد ارس، در حالی امسال گندمکاران دشت مغان خرسند از سال زراعی پر رونق بودند که متاسفانه سر و کله بلایی غیرطبیعی! در این منطقه نمایان شد که کام بسیاری از کشاورزان مغانی را تلخ کرد.

البته این بلا با اما و اگرهایی همراه بوده است. بطوری که کارشناسان جهاد کشاورزی عدم رعایت ارقام زودرس و دیررس و بروز سرمازدگی در مزارع گندم را علت این خسارت میدانند. اما برخلاف کارشناسان جهاد کشاورزی، گندمکاران علت این خسارت را ناشی از بذر گندم تحویلی از سوی خدمات کشاورزی می دانند و معتقدند اگر مشکل عدم رعایت ارقام زودرس و دیررس و سرمازدگی است چگونه میشود که به گندم های اراضی که از بذر بخش خصوصی برای کاشت استفاده شده خسارتی وارد نگردیده.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی اردبیل خیلی از مناطق مزارع گندم با رشدهای غیرمتعارف به دلیل اتفاقات نامتعارف شرایط آب‌وهوایی مواجه شدند که ماحصل آن بروز خسارت‌های ناشی از یخبندان‌های اتفاق افتاده در بهمن و به‌خصوص اوایل اسفندماه بوده است و همین امر سبب شده است تا برخی از کشاورزان پارس‌آباد نیز اقدام به شخم‌زدن مزارع گندم خود بکنند.

به هر حال این بلای ناخوانده، غیر قابل کنترل بوده و خسارت جبران ناپذیری بر پهنه کشاورزی مغان وارد کرده و مشخصاً مقصر این خسارت فاجعه بار نیز معلوم نیست. و اینکه آیا کشاورزانی که تمام هزینه خود را صرف اجاره زمین و کاشت گندم کرده و دچار خسارت صددرصدی شدند امیدی به جبران خسارت از دولت خواهند داشت؟

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری