شرکت برق با شما قراردادی محکم تحت عنوان قرار داد تضمینی ۲٠ ساله می بندد که به این معناست که تا ۲٠ ساله آینده شما هر میزان برق خورشیدی که تولید نمایید حتما و قطعا توسط این اداره خریداری می شود.

به گزارش فریاد ارس، مشترکینی که دارای انشعاب برق هستند می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند و به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را به شبکه سراسری برق تزریق کنند و درآمد کسب کنند.

شرکت برق با شما قراردادی محکم تحت عنوان قرار داد تضمینی ۲٠ ساله می بندد که به این معناست که تا ۲٠ ساله آینده شما هر میزان برق خورشیدی که تولید نمایید حتما و قطعا توسط این اداره خریداری می شود.

این قرارداد چیزی شبیه به قراردادهای تضمینی بسته شده با زارعان گندم است که به نوعی خیال تولیدکننده که در این جا شما باشید را راحت می نماید.

درآمد نیروگاه خورشیدی خانگی من چطور محاسبه می شود؟

شاید مهم ترین سوالی که ذهن تان را درگیر نماید این باشد که درآمد شما از تولید و فروش برق خورشیدی چگونه قرار است محاسبه شود. بر اساس آخرین مصوبه ادارۀ برق، برق خورشیدی تولیدی در نیروگاه خانگی شما کیلو وات ساعتی ۱۴۵۰ تومان محاسبه می شود. برای مثال اگر در یک نیروگاه خانگی ۵ کیلووات در هر روز ۵٫۵ ساعت تابش خالص خورشید را داشته باشیم و ۳۰ روز در ماه نیروگاه کار کند، درآمد حاصله برای شما در طول یک ماه از رابطه زیر به دست می آید:

۵٫۵(تعداد ساعت تابش در روز) × ۵(کیلووات (ظرفیت نیروگاه)) × ۳۰(روز) ×

۱۴۵۰(هزینه پرداختی به ازای هر کیلووات ساعت) = ۱٫۱۹۶٫۲۵۰ تومان

احداث نیروگاه خورشیدی خانگی چقدر هزینه دارد؟

می رسیم به بخشی که می تواند برای شروع کار توسط شما که قصد یک سرمایه گذاری را دارید، بسیار پراهمیت باشد. واقعیت این است که در ابتدای این طرح هزینۀ تجهیزات پایین تر بود و رغبت بیشتری ایجاد می کرد اما با توجه به افزایش قیمتی که امروز شامل همه چیز شده، تجهیزات نیروگاه خورشیدی نیز از گرانی ها مستثنی نبوده و هزینه ها بالاتر از قبل است.

این هزینه بسته به اینکه از چه نوع و سطح کیفیتی از محصولات استفاده نمایید، به ازای هرکیلووات برق تولیدی معادل ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. یعنی برای نیروگاهی با ظرفیت ۵ کیلووات هزینه شما بین ۶۰ الی ۷۵ میلیون تومان متغیر است.

فضای مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی خانگی

قطعا خودتان هم به این موضوع فکر کرده اید که با پشت بامی به قدر کف دست نمی توان اقدام به راه اندازی نیروگاه خورشیدی خانگی نمود. از نظر فنی به ازای هر کیلووات برق تولیدی، فضایی معادل ۱۰ متر مربع نیاز است. یعنی برای مثال نیروگاه ۵ کیلووات به فضای در حدود ۵۰ متر مربع نیاز دارد. البته در عمل ثابت شده با فضایی کمتر از این نیز نصب پنل ها امکان پذیر شده و این عدد کمی بالاتر از حد عملی به جهت ایجاد حاشیه امنیت و مسائل احتمالی در نظر گرفته شده است.

شرایط و مراحل دریافت مجوز راه اندازی نیروگاه برق خورشیدی خانگی

شرایط دریافت مجوز تاسیس نیروگاه خورشیدی خانگی به دو بند محدود می شود.

۱- اینکه مالک خانه ای باشید که سقفش قرار است نیروگاه باشد.

۲- از امتیاز شبکه برق رسانی برخوردار بوده و کنتور برق از سوی ادارۀ برق را داشته باشید.

  • نویسنده : مرتضی بری