بعد از کسب سه عنوان جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «شاه اسماعیل» در اردبیل به روی صحنه می‌رود.

به گزارش فریاد ارس، عوامل تهیه و تولید نمایش «شاه اسماعیل» در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در مجتمع فدک اردبیل اعلام کردند که اهالی استان اردبیل از دوم شهریورماه به مدت ۱۳ روز میهمان نمایش «شاه اسماعیل» خواهند بود که در تنها سالن استاندارد استان اردبیل فدک به روی صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل در این نشست اظهار کرد: با توجه به جایگاه شاه اسماعیل در تاریخ ایران و اردبیل که با برخی روایت متناقض در مورد این شخصیت روبرو هستیم نویسنده این اثر سعی کرده تا جنبه با ارزش شخصیتی شاه اسماعیل را در خدمت به فرهنگ، هنر و تمامیت ایران در نظر گرفته و این اثر را تولید کند.

غریب منوچهری خاطرنشان کرد: این اثر سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر تحسین شد تا در ۶ بخش به عنوان کاندیدا و در نهایت سه بخش جایزه جشنواره را از آن خود کند.

او ادامه داد: بعد از ۲۰ سال استان اردبیل در تئاتر توانست به شایستگی خود در دستیابی به سکوی برتر نمایش و تئاتر دست یابد و ما افتخار می‌کنیم که این اثر ارزشمند در بازیگری مرد اول، نویسندگی و طراحی لباس جایزه جشنواره را به دست آورد.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل افزود: ما اجرا‌های متفاوت و پخته‌تری را در این مدت ارائه کردیم و سعی مان بر این بوده تا نمایش شاه اسماعیل از خطه اردبیل بتواند با استقبال خوب مخاطبان و جلب رضایت آن‌ها روبرو شود.

منوچهری گفت: ۲۰ نفر به صورت مستقیم و در مجموع ۴۰ نفر درگیر تهیه، تولید و اجرای این نمایش بودند که قرار است در ماه‌های آینده نمایش شاه اسماعیل در کشور ترکیه و آذربایجان نیز به روی صحنه برود.

او تصریح کرد: از دوم تا پانزدهم شهریورماه در فدک این نمایش به روی صحنه خواهد رفت که امیدواریم با خرید بلیط به صورت اینترنتی هم استانی‌ها استقبال خوبی را از این اثر فاخر هنری داشته باشند.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل موسیقی تولید شده این اثر را نزدیک به عصر صفویه و آمیخته با موسیقی آذربایجان و صوفی گری اعلام و اظهار کرد: اشعار این موسیقی از دیوان شاه اسماعیل ختایی گرفته شده و قرار است نمایش به زبان فارسی و ترکی اجرا شود.

منوچهری تجربه این گروه را در تولید آثار فاخر با محوریت شخصیت‌های تاریخی یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان در مورد شخصیت‌های این استان از باباخان و صدآفرین گرفته تا شخصیت‌های معاصر بتوانیم آثار فرهنگی – هنری فاخر تولید و عرضه کنیم.

معاون سابق هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: مطالبه جدی ما از مسئولان تکمیل تالار شهر و راه اندازی مجزا برای تئاتر است چرا که استان اردبیل تنها استانی است که فاقد سالن مختص تئاتر و تئاتر شهر است.

منوچهری از رسانه‌ها خواست؛ به جریان سازی هنری و پیگیری احداث تئاتر شهر در اردبیل کمک کنند تا این استان از شرایط فقر و محرومیت در حوزه تئاتر و سایر تولیدات نمایشی خارج شود.

وی اضافه کرد: امکان نمایش این اثر در شهرستان‌ها وجود ندارد، ولی قرار بود حوزه هنری در قالب «تور صفوی» از اردبیل به سمت قزوین، اصفهان و شیراز اجرای این نمایش را برنامه ریزی کند که هنوز این وعده محقق نشده است.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل تصریح کرد: ما از هنرمندان توانمندی به ویژه حمزه زاده از اساتید هنر تئاتر کشور در این نمایش استفاده کردیم و کل نمایش ۷۵ دقیقه است که روایت یک شب از زندگی شاه اسماعیل است که در آن موضوع تردید جنگ یا صلح بازگو می‌شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان