در حال حاضر دشت مغان که قسمت عمده آن در جمهوری آذربایجان و بخشی نیز در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران واقع شده در معرض خطر خشکی قرار گرفته است و چند سالی است که تامین آب شرب مورد نیاز و حتی کشاورزی مردم منطقه را با مشکل مواجه ساخته است.

به گزارش ایل مغان، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران می‌گوید: در حال حاضر متاسفانه دشت مغان در آستانه بیابانی شدن است و رودخانه ارس در خشکی کامل قراردارد و این مساله از حیث مهاجرت‏هایی که از استان اردبیل صورت می‎پذیرد و ناکافی بودن مواد غذایی، تخریب معیشت و اقتصاد مردم منطقه بسیار نگران کننده است.

محبوب فر افزود: سواحل ارس در دشت مغان زیباترین مقصد گردشگری در فروردین ماه است، اما متاسفانه همان طور که اشاره شد به دلیل همین پرداخت نشدن حقابه رودخانه ارس مربوط به کشور ایران، دشت مغان در حال محو شدن از نقشه جغرافیایی ایران است و به تبع گردشگری منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: با توجه وابستگی گردشگری استان اردبیل به آب رودخانه ارس اگر موضوع گردشگری به ویژه در دشت مغان مورد توجه جدی‌تری از سوی مسئولین مربوطه قرار می‏گرفت و به طور قطع یک دیپلماسی آبی در ارتباط با تامین حقابه این رودخانه وجود داشت، می‏توانستیم امیدوار باشیم که وضعیت رودخانه ارس در دشت مغان سامان پیدا کند و احیا شود.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: تاکنون عملکرد مشخصی از وزارت نیرو، گردشگری و سایر وزارتخانه ‏هایی که به نحوی با بحران آب در ارتباط هستند مانند وزارت امور خارجه مشاهده نشده است.

وی افزود: وضعیت در دشت مغان باید ساماندهی شود و این مهم جز با عزم ملی دولتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این میان کشور‌های همسایه مانند ترکیه با بهره برداری از سد کاراکورت و دیگر سد‌های در دست برنامه ریزی خود بر روی رودخانه ارس می‎ توانند تأثیرات جدی بر روی میزان آب رودخانه ارس داشته باشد و مسلما بیشترین اثرات بر روی کشور ایران خواهد بود، زیرا حجم ذخیره آب مصارف کشاورزی مناطق حاصلخیز کشور را به شدت کاهش خواهد داد بنابراین دشت‌های وسیع و حاصلخیز استان‌های شمال غربی ما یعنی آذربایجان شرقی و اردبیل نظیر پارس آباد، مغان و دشت اردبیل در آینده را نزدیک با کمبود شدید منابع آب مواجه خواهد کرد.

در حال حاضر دشت مغان که قسمت عمده آن در جمهوری آذربایجان و بخشی نیز در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران واقع شده در معرض خطر خشکی قرار گرفته است و چند سالی است که تامین آب شرب مورد نیاز و حتی کشاورزی مردم منطقه را با مشکل مواجه ساخته است و موضوع حقابه ارس مطالبه مردم نواحی ساکن در این دشت است. می‏طلبد که دولت و وزارت نیرو در حوزه دیپلماتیک این مهم را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : آران مغان