غفلت از منابع خدادادی این روزها باعث شده خطر خشکاندن درختان جنگلی حاشیه رودخانه مرزی ارس در پارس آباد از مدتها پیش بصدا دربیاید.

به گزارش فریاد ارس، درحالی که خشکسالی خود به تنهایی زخمی کاری بر پیکره طبیعت و منابع طبیعی شهرستان پارس آباد وارد آورده است، این اواخر سودجویانی به بهانه ها و انگیزه های مختلف، دست خشکسالی را از پشت بسته اند و خود یک تنه به پیکار با طبیعت و فضای سبز منطقه پرداخته اند.

غفلت از منابع خدادادی باعث شده خطر خشکاندن درختان جنگلی حاشیه ارس در شهرستان پارس آباد از مدتها پیش بصدا درآمده و بسیاری از این اتفاقات نیز به دور از چشم مسئولان رخ می دهد به نحوی که در مناطقی نظیر پایین دست چهل پله دوست کندی پارس آباد، به ناگاه به جای درختان سرسبز جنگلی که تا چندی پیش مملو از درختان و … بود، اراضی کشاورزی می شود.

قطع و خشکانیدن درختان در هر منطقه با انگیزه های خاص خود انجام می شود، اما برخی افراد در شهرستان پارس آباد با انگیزه سودجویی و تبدیل حاشیه رودخانه ارس به اراضی مزروعی اقدام به نابودی درختان می کنند.

این اقدام با هر انگیزه ای که انجام می شود، زخمی کاری بر پیکره اکوسیستم درختان جنگلی رودخانه ارس است و به هیچ وجه جبران پذیر نخواهد بود حتی اگر متخلفان، میلیونها تومان جریمه شوند.

در شرایطی که خشکسالی خود زخمی اساسی بر پیکره طبیعت پارس آبادمغان وارد کرده است و به هر حال این شرایط تا حدی اجتناب ناپذیر است، عوامل انسانی باید بسیار کنترل شده و با احتیاط با طبیعت برخورد کنند نه اینکه خود زخمی دیگر بر پیکر بی جان طبیعت بزنند.

آنچه عیان است حفظ و صیانت از عرصه های جنگلی برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری است و مطالبه اهالی از مسئولان امر این است که اجازه دست درازی به عرصه های خدادادی و بکر حاشیه ارس را به سودجویان ندهند و با متخلفان با قاطعیت برخورد شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری