طبق مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلفند، طلب گندمکار را طی ۲۴ ساعت از زمان تحویل به سیلو پرداخت کنند.

به گزارش فریاد ارس،  طبق تبصره ۲ بند ۱ مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، مورخ ۲۴ بهمن پارسال، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلفند، قیمت محصول، گندمکار را طی ۲۴ ساعت از زمان تحویل به سیلوها پرداخت کنند.

آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در برنامه صف اول تلویزیون، تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ یکی از دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران را برگزاری جلسات متعدد برای تعیین قیمت گذاری و کارشناسی گندم عنوان کرد.
آقامیری در این برنامه، در پرداخت مطالبات گندمکاران که بایستی بلافاصله پرداخت می‌شد، از کشاورزان عذرخواهی کرد و گفت: با تصویب شورا قیمت گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد و تا پایان هفته (۱۴۰۲/۲/۱۸) طلب گندم کاران پرداخت خواهد شد.
البته پرداخت مطالبات بر اساس قمیت مصوب سال گذشته و به صورت علی الحساب آغاز شد و با نهایی شدن قیمت گندم وعده پرداخت مطالبات یک و نیم میلیون تن گندم تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت پرداخت شد. یک و نیم میلیون تن گندم با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان برابر با ۲۲ هزار و پانصد میلیارد تومان می‌شود که فقط حدود نیمی از این مبلغ در تاریخ بعدی به گندمکاران پرداخت شده است.
ولی انتظار‌ها پابرجا است و گندمکاران همچنان طلبکار.
علاوه بر تکلیف قانونی در پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، قانونگذار مطابق تبصره بند الف ماده ۱۰ قانون برنامه ششم مشخص کرده است که دولت نه تنها نسبت به پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران باید اقدام کند بلکه خسارت دیرکرد کشاورزان هم باید به نرخ روز محاسبه و جبران شود.
رئیس جمهور نیز در نشست هیئت دولت از وزارت جهادکشاورزی در تسریع پرداخت مطالبات گندمکارن تاکید کرد و گفت: به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین شده بدهند.
انتهای پیام/
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما