معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: استان اردبیل جزو سه استان مستعد در زمینه ابتلاء به سرطان معده در کشور شناخته شده است.

به گزارش فریاد ارس، فرهاد پورفرضی اظهار کرد: آمار سرطان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر استخراج می‌شود که در استان اردبیل از هر ۱۰۰ هزار نفر مرد ۵۲ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۲۴ نفر مبتلا به سرطان معده هستند.

وی با اشاره به اینکه در کل جهان علت دقیقی بر ابتلاء به سرطان معده شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: استان اردبیل در کل سرطان‌ها رتبه ۱۶ کشور و در ابتلاء به سرطان معده جز سه استان با بالاترین آمار ابتلاء شناسایی شده که نگران کننده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: طبق بررسی‌های انجام شده که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است سه عامل عدم رعایت بهداشت فردی از سوی اشخاص، مصرف بالای نمک و مصرف بیش از حد سیگار دلایل اصلی ابتلاء به سرطان معده هستند به طوری که با عدم رعایت بهداشت فردی و و ورود نوعی باکتری عامل سرطان معده و گوارش فرد از ۱۵ سالگی میزبان این باکتری در بدن شده و در سنین بالا به صورت سرطان بروز می‌دهد.

پورفرضی با بیان اینکه متأسفانه ۷۰ درصد جمعیت مبتلا به این باکتری هستند، ادامه داد: عادت بد غذایی به ویژه مصرف بالای نمک در اردبیل سبب ابتلاء به انواع سرطان‌های گوارشی و معده است به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده اردبیلی‌ها سه برابر متوسط تعریف شده نمک مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که هر فرد باید روزانه ۵ گرم نمک مصرف کند این رقم ۱۵ گرم برآورد شده که یک عادت بد غذایی محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همچنین استفاده از سوسیس و کالباس به دلیل وجود مقادیر بسیار زیادی از نیترات را عامل دیگر ابتلاء به سرطان معده اعلام کرد و افزود: این مواد نگهدارنده که اغلب به دلیل فسادناپذیر بودن و ماندگاری بالا در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود عموماً سرطان‌زا تشخیص داده شده اند.

پورفرضی،  مصرف سبزیجات رنگی به ویژه فلفل دلمه‌ای رنگی، هویج و میوه‌های دارای رنگدانه‌ها را در پیشگیری از ابتلاء به سرطان مهم دانست و اظهار کرد: بدترین نوع طبخ غذا کباب کردن و پختن آن با حرارت مستقیم زغال است که به دلیل تشکیل نوعی ماده سرطان‌زا بر روی مواد غدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : مهر