مدیر منابع آب مغان از راه‌اندازی پلیس آب و قرارگاه مقابله با برداشت‌های غیرمجاز در مغان خبر داد و گفت: کشت دوم در منطقه ممنوع اعلام شده تا امکان تامین آب برای کشت اول فراهم شود.

به گزارش فریاد ارس، اصغر احمدنژاد اظهار کرد: امسال برای آبیاری اراضی ناحیه یک و ۲ پایاب خداآفرین ۴۰ میلیون متر مکعب آب اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه به علت خشکسالی و کمبود آب جلوی کشت دوم در پایاب خداآفرین گرفته شده ، افزود: ورودی رودخانه ارس از ۱۰۱ متر مکعب در سال گذشته هم‌اکنون به کمتر از ۲۳ متر مکعب کاهش یافته که نشان از وضعیت پایین منابع آب این رودخانه است.

مدیر امور منابع آب مغان، خروجی سد ارس را ۱۵۵ متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته خروجی ارس به میزان ۱۷۶ متر مکعب بوده و هم‌اکنون با کسری ۱۴۰ میلیون متر مکعب در سد ارس مواجه هستیم.

احمدنژاد کاهش حجم آب ارس و سد خداآفرین را نگران کننده دانست و افزود: بیلان آبی سد میل مغان چهار سال قبل سه میلیارد و ۳۷۱ میلیون متر مکعب بود که امسال این رقم به کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت دوم در اراضی مغان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی و به منظور جلوگیری از تشدید تنش آبی در منطقه به استناد مصوبات شورای مدیریت منابع آب استان، شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی مغان و کارگروه آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی مغان هر گونه کشت دوم در منطقه مغان ممنوع است.

احمدنژاد ادامه داد: به دلیل کاهش آب ورودی و حجم ذخیره سدهای مخزنی در حوضه آبریز رودخانه ارس، کشاورزان منطقه مغان ضمن صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان و خداآفرین، از هرگونه کشت دوم محصولات کشاورزی پرهیز کنند.

وی افزود: کاهش شدید بارش در سال آبی جاری و وقوع خشکسالی در منطقه و کاهش روان آب به خصوص کاهش حجم آب ورودی به سدها، باعث شده تامین آب آشامیدنی، زیست محیطی، صنعت، کشاورزی و خدمات به دغدغه اصلی مسئولان استان اردبیل تبدیل شود.

مدیرامور منابع آب مغان در ادامه آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری و نوبت‌بندی کانال‌های آبیاری را از جمله راهکارهای مدیریت آب در منطقه مغان در شرایط کم آبی ذکر کرد و گفت: کشاورزان منطقه به جای آبیاری غرقابی، از آبیاری مدرن و قطره‌ای استفاده کنند.

احمدنژاد همچنین گفت: در نشست‌های متعدد با فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان‌های شمالی استان نیز بر ممنوعیت کشت دوم در منطقه تاکید شده تا بهره برداران بخش کشاورزی نسبت به حساسیت موضوع آگاهی یابند.

وی افزود: امور منابع آب مغان ضمن پخش اطلاعیه هشدار در بین مردم، با همکاری نیروهای گشت و نظارت و با هدف حفاظت و صیانت از منابع آب در این باره اقدامات لازم را در دستور کار دارد.

مدیرامور منابع آب مغان با اشاره به اصلاح و بازسازی کانال مغان تصریح کرد: در کنار اصلاح و بازسازی کانال، ۶۰ کیلومتر لاینینگ کانال اجرایی شده و برای اصلاح و بازسازی کامل شبکه باید اعتبارات لازم تامین شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا