رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال از اهدای ورنی مغان به عنوان هدیه فدراسیون فوتبال به تیم النصر عربستان خبر داد.

به گزارش فریاد ارس، احسان محمدی اظهار کرد: با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و به‌ مناسبت انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ، صنایع‌ دستی اردبیل به عنوان هدیه فدراسیون فوتبال به تیم النصر اهدا شد.

وی افزود: تابلوی ورنی مغان در کنار جعبه خاتم‌کاری و کتاب راهنمای سفر به ایران هدیه فدراسیون فوتبال به عربستانی‌ها بود که روی تابلوها نام بازیکنان، تاریخ بازی و شناسنامه اثر دیده می‌شود.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: ورنی از صنایع‌دستی خلق شده توسط هنرمندان استان اردبیل است و در چنین فرصت‌هایی باید ظرفیت‌ آنها دیده و معرفی شود.

ورنی مغان دارای نشان بین‌المللی اصالت جغرافیایی است و توسط عشایر شاهسون در منطقه مغان استان اردبیل بافته می‌شود.

سه سال پیش پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی ورنی مغان به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش‌ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلان، تولید سالانه و مجوزهای صادره تهیه و ارائه شد.

ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی دست‌بافته سنتی ویژه عشایر منطقه مغان است که بدون مراجعه به نقشه و اغلب توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس‌ آباد ، بیله‌سوار، گرمی ، مشگین‌شهر ، نمین ، عنبران و اهر بافته می‌شود.

سالانه در استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار بافنده قریب به ۶۰۰ هزار متر مربع ورنی تولید می‌کنند.

انتهای مغان/

  • نویسنده : مرتضی بری