استاندار اردبیل از اعلام موافقت جمهوری آذربايجان برای تهیه طرح مشترک ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آذربایجان در آستارا خبر داد.

به گزارش فریاد ارس به نقل از روابط‌ عمومی استانداری اردبیل، سید حامد عاملی پس از پایان نشست مشترک کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آذربایجان، با اشاره به اهمیت بارانداز ریلی مشترک و پیگیری‌های صورت گرفته در این مدت، اظهار کرد: معاون نخست وزیر آذربایجان امروز موافقت این کشور را برای تهیه طرح مشترک این بارانداز اعلام کرد.

وی افزود: مسئله بارانداز ریلی، در اجلاسیه چهاردهم کمیسیون مشترک مطرح و مقرر شد تا اطلاعات لازم بین طرفین مبادله گردد و پس از بررسی‌های لازم، اعلام نظر شود که امروز این امر انجام و نظر مثبت آذربایجان اعلام شد و مقرر گردید بازدید مشترکی نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از منطقه مدنظر صورت گیرد.

بازگشایی تردد مسافری گمرک بیله‌سوار و افزایش ظرفیت ورود روزانه کامیون جزو مطالبات هیأت ایرانی

استاندار اردبیل با تاکید بر اهمیت بالای بازگشایی مرز زمینی تردد مسافری گمرک بیله‌سوار، برای طرفیت و استان اردبیل، بیان داشت: این موضوع جزو مطالبات جدی ما بوده است و در این نشست نیز مطرح شد که معاون نخست وزیر آذربایجان این مسئله را محدود به ایران ندانست و گفت که مرزهای زمینی تردد مسافری ما با کشورهای روسیه و گرجستان نیز بسته است اما امیدواریم و در تلاش هستیم به‌زودی این مسئله مرتفع گردد.

عاملی همچنین افزایش ظرفیت روزانه‌ی ورود کامیون‌ها از ایران به خاک آذربایجان را جزو درخواست‌های خود در این نشست اعلام کرد و گفت: این مسئله در صورت اجرایی‌شدن، موجب کاهش تراکم و کاهش تاخیر زمان صادرات از گمرک بیله‌سوار خواهد بود که مقرر شد گمرک آذربایجان، افزایش ظرفیت تردد روزانه را پیگیری و اقدامات لازم را صورت دهد.

توافق آذربایجان در خصوص انجام تعهدات خویش درباره‌ی سد قیزقلعه‌سی و خدا‌آفرین

عضو کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و آذربایجان، اضافه کرد: در رابطه با بحث آب‌های مرزی بین دو کشور نیز، طرفین توافق کردند که وزارت نیرو ایران و مسؤولان حوزه‌ی مربوطه در جمهوری آذربایجان، چارچوب لازم را برای مدیریت مشترک و نحوه‌ی بهره‌برداری از آب‌های مرزی را مشخص و بر همان اساس، اقدام نمایند.

استاندار اردبیل ادامه داد: همچنین توافق شد تا جمهوری آذربایجان نسبت به انجام تعهدات خود در رابطه با سد قیزقلعه‌سی و سد خداآفرین برای بهره‌مندی ایران از برخی منابع آبی، اقدام‌های لازم را صورت دهد.

افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های مرزی استان را به جد پیگیری می‌کنیم

سید حامد عاملی با اشاره به اینکه بعد از مدت‌ها و در جهت حل برخی مسائل، گفت‌وگوهای خوبی در این نشست شکل گرفت، بیان کرد: نتیجه اولیه‌ی این نشست، شکل‌گیری زمینه‌ی مثبت برای توسعه روابط بود و قرار بر این شد تا مهر ماه سال جاری ضمن برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در باکو، مجدداً روابط به‌طور رسمی برقرار گردد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این اساس استوار است که با به‌ثمر رسیدن این اقدام‌ها، زمینه برای افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های مرزی موجود در استان اردبیل فراهم گردد و ما به جد پیگیر این مسئله خواهیم بود.

انتهای پیام/