رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد گفت: توسعه فرهنگی بر سایر مبانی توسعه ارجحیت دارد و دشمن با تمرکز بر روی این موضوع سعی در خدشه دار کردن سنت ها و فرهنگ های اصیل اسلامی و ایرانی دارد.

به گزارش فریاد ارس، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، فرماندار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد و جمعی از فعالان فرهنگی در محل فرمانداری پارس آباد برگزار شد.

فرماندار پارس آباد در این جلسه با بیان ضرورت ارتقای دیدگاه های فرهنگی در جامعه اظهار داشت: بسیاری از معضلات کنونی جامعه در حوزه آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به فرهنگ بوده است و ارتقای دیدگاههای فرهنگی موجب پیش گیری از آسیب های اجتماعی خواهد شد.

وی توجه به کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه را یکی از ضرورت های مهم در عصر کنونی دانست و خاطر نشان کرد: توسعه فرهیختگی و بالا بردن اگاهی و بینش اقشار مختلف جامعه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجب مایوس شدن دشمن در میدان های مختلف خواهد شد.

جابر جهان بین با بیان اینکه در بسیاری از مواقع مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی ارجحیت دارد افزود: دشمن در سال های اخیر با تمرکز بر روی این موضوع، سعی در خدشه دار کردن فرهنگ ها و سنت های اصیل اسلامی و ایرانی است لذا متولیان فرهنگی باید در این زمینه با برنامه عمل کنند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد به توجه مضاعف برای توسعه ساختار های علمی و فرهنگی در منطقه مرزی پارس آباد تاکید کرد و افزود: تلاش های متعددی توسط مسئولان استانی و شهرستانی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی این شهرستان در جریان است و بحمدالله بعد از سالها وقفه در این پروژه فرهنگی، امسال شاهد شروع اقدامات عمرانی و ساختمانی در این پروژه فرهنگی هستیم.

در ادامه این جلسه، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در تشریح روند اقدامات صورت گرفته برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ای شهرستان گفت: این پروژه فرهنگی از لحاظ فضای فیزیکی و مساحت بالغ بر ۲ هزار ۵۰۰ متر مربع می باشد که به تنهایی بیش از مساحت کتابخانه های کل این شهرستان است.

پروانه رضاقلیزاده تکمیل و بهره برداری از مجموعه فرهنگی را از مطالبات اصلی مردم این منطقه عنوان کرد و افزود: در کتابخانه های جدید بیش از ۵۰ نوع خدمات فرهنگی برای تمامی گروه های سنی، جنسی، معلولان و اقشار مختلف مردم ارائه می شود که امیدواریم با بهره برداری از پروژه شاهد توسعه بیش از پیش مبانی فرهنگی در شهرستان باشیم.

وی همچنین به احدات کتابخانه در روستای ملاکندی از توابع این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ در صد جمعیت این روستا عضو کتابخانه هستند و با توجه به فضای کم کتابخانه روستای ملاکندی که در یک واحد اجاری مستقر است و استقبال گسترده مردم بویژه کودکان در تلاش هستیم این پروژه نیز تکمیل و در اختیار اهالی قرار گیرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد نیز با ارائه گزارشی از اقدامات فرهنگی کتابخانه های این شهرستان در شش ماهه اول سالجاری اظهار داشت: بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر از خدمات فرهنگی و برنامه های کتابخوانی درکتابخانه های عمومی این شهرستان استفاده می کنند که امیدواریم با بازگشایی مدارس بر تعداد اعضا و مراجعین به این مجموعه های فرهنگی افزوده شود.

امین پورمحمد با بیان اینکه بیش از ۹ هزار ۷۰۰ نسخه کتاب در ۸ باب از کتابخانه های این شهرستان وجود دارد افزود: در شش ماهه اول سالجاری بیش از ۴۴ هزار مورد امانت کتاب را شاهد بودیم که بیشترین امانت کتاب مربوط به رده سنی کودک و نوجوان است.

وی در ادامه از جذب بیش از ۵ هزار نسخه کتاب از طریق کمک های خیرین خبر داد وخاطر نشان کرد: این کتاب ها با ارزش ریالی بالغ بر ۴ میلیارد برآورد شده است که پس از اخذ مجوزهای قانونی در بین کتابخانه های شهرستان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی پارس آباد همچنین از اجرای بیش از ۴۲۷ عنوان برنامه فرهنگی و کتابخوانی در شش ماهه اول سالجاری در سطح کتابخانه های این شهرستان خبر داد و گفت: این برنامه ها با هدف ارائه خط سیر مطالعاتی برای دانش آموزان و دانشجویان؛ ایجاد انگیزه برای مطالعه و کتابخوانی و همچنین ارتقای سرانه مطالعه در بین اقشار مختلف برگزار می شود.

در این جلسه مقرر شد هر یک از نهادها و ادارات و شرکت های کشت و صنعت فعال در شهرستان در راستای حمایت از نویسندگان بومی، یک دوره کامل از کتاب « مغان در صحن مجلس شورای اسلامی» را که توسط یکی از نویسندگان این شهرستان گردآوری و تالیف شده است را خریداری کنند.

در پایان جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با حضور در محل احداث کتابخانه مرکزی پارس آباد از این پروژه بازدید کرد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل