بیماری‌های قلبی و عروقی با محوریت فشارخون بالا، همچنان نخستین عامل مرگ‌ومیر در استان اردبیل شناخته می‌شود.

به گزارش فریاد ارس، بر اساس داده‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، این استان با نرخ ۳۶ درصدی ابتلای بزرگسالان به فشارخون بالا، وضعیتی هشدار دهنده تر از میانگین کشوری دارد.

داورنیا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،از فعال‌سازی شبکه‌ای متشکل از ۴۲۰ مرکز بهداشتی برای مقابله با این قاتل خاموش خبر داد و تأکید کرد: غربالگری و کنترل فشارخون در تمام پایگاه‌های سلامتی شهری و روستایی در حال انجام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با هشدار درباره عوارض جبران‌ناپذیر فشارخون کنترل‌نشده، گفت: نارسایی کلیه یکی از عوارض مستقیم این بیماری است که سالانه ۶ درصد رشد دارد.

سعید صادقیه اهری افزود: ۸۰ هزار بیمار پیوندی و دیالیزی در کشور، نتیجه عدم کنترل به‌موقع این بیماری هستند.

رضا قنواتی، متخصص قلب و عروق، نیز با اشاره به باورهای غلط در بین بیماران، هشدار داد: مصرف ناپیوسته داروهای فشارخون، خطر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به شعار امسال روز جهانی فشارخون، از مردم خواست با اندازه‌گیری دقیق و مراجعه به مراکز بهداشتی، سبک زندگی خود را اصلاح کنند.

کارشناسان بهداشتی تأکید می‌کنند: کنترل فشارخون تنها یک اقدام پزشکی نیست، بلکه ضرورتی اجتماعی برای نجات جان هزاران نفر است.

انتهای پیام/