در حالی طی سال‌های گذشته صدها میلیاردها ریال اعتبار به امید رونق گرفتن فرودگاه مرزی پارس‌آبادمغان خرج این مجموعه شده که همچنان خبری از برقراری پروازها نیست و وعده‌ها روی کاغذ باقی‌مانده است.

به گزارش ایل مغان، فرودگاه شهرستان پارس آبادمغان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OITP/PFQ تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های شمال غرب کشور به‌شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود ۵ دهه است که در سال ۱۳۵۲ شمسی در شرکت کشت و صنعت مغان تاسیس گردیده و بعدها در سال ۱۳۸۱ از این شرکت منفک و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شد.

فرودگاه پارس‌آبادمغان که در فاصله ۷ کیلومتری این شهر قرار دارد در حالی امتیازدار قدمت در کشور است که در برقراری پروازها همچنان لنگ می‌زند و نه تنها شاهد برقراری پروازهای داخلی از این فرودگاه نیستیم، بلکه از برقراری پروازهای باری و بین المللی وعده داده شده آن نیز خبری نیست.

همواره شاهدیم که مسئولان استانی، کشوری و نمایندگان استان بر لزوم توجه به صنعت گردشگری در پارس‌آبادمغان تاکید و ادعا دارند که شمال استان اردبیل ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات و حمل و نقل هوایی دارد و حتی فرودگاه پارس آباد را در صحبت‌هایشان فرودگاهی با پتانسیل بین المللی خطاب می‌کنند! با این حال شاهدیم که چند ماهی است پروازهای فرودگاه‌ شهدای پارس آباد تعطیل و این سکوت‌ و بی خیالی مسئولان باعث شده تا دیگر مردم منطقه نیز به تعطیلی‌های طولانی مدت پروازهای فرودگاه پارس‌آباد عادت کنند.

البته این ضعف ها مسئله پوشیده ای نیست. اگر کلمه «جاده قتلگاه» را در موتورهای جستجوی وب سرچ کنید قطعا اولین مابه ازای آن «جاده های مغان» خواهد بود. موضوع بارانداز ریلی و راه آهن اردبیل – پارس آباد هم که دیگر بیشتر به جوک در افکار عمومی بدل شده است. بماند که اگر هم روزی صدای سوت قطاری در جاده مغان شنیده شد، احتمالا سرنوشتی بهتر از پروازهایی که در به اصطلاح فرودگاه پارس آباد به زمین نشست پیدا نخواهد کرد. شاهد مثال آن هم همین قضیه فرودگاه پارس‌آباد که با ۴۹ سال سابقه حالا کارش به جایی رسیده که این روزها در آن پرنده هم پَر نمی زند.

در حال حاضر تمامی پروازهای فرودگاه پارس‌آباد به عنوان تنها فرودگاه فعال شمال‌غرب کشور، لغو شده است. نکته جالب اینکه در این مدت طولانی «پیگیری ها» هم به نتیجه نرسیده است و فرودگاه مرزی مغان که زمانی قرار بود مقصد نشست و برخاست «هواپیماهای فوکر ۱٠٠ ، MD ، پهن پیکر» به کشورهای همسایه باشد از پروازهای داخلی حتی یک پرواز در هفته هم محروم شده است.

این در حالی است که اگر نظیر فرودگاهی مثل پارس‌آباد در هر یک از استان های دیگر کشور هفته ها نه، تنها فقط چند ساعت یا یک روز تعطیل می شد احتمالا مجمع نمایندگان آن استان صحن مجلس را به تعطیلی می کشاندند و حتی وزیر را به مجلس فرا می خواندند و خلاصه در بالاترین سطح از ابزارهای در اختیار برای دفاع از حق موکلانشان استفاده می کردند اما نمایندگان مردم استان اردبیل چه عرض کنیم!!! این «برقرار نشدن ارتباط» آنان را می توان ریشه بسیاری از مشکلات استان به حساب آورد که البته جای پرداختن به آن در این گزارش نیست و باید به صورت مستقل و مبسوط به آن پرداخته شود.

آن‌چیزی که این روزها در فرودگاه پارس آبادمغان عیان است، با وجود زیان‌ده نبودن و استقبال خوب مسافران از پروازهای تهران – پارس آباد و بالعکس ، مجهز شدن به سیستم های نوین ناوبری UPS ، سیستم روشنایی سطوح پروازی شبانه و صرف بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار، پروازهای آن بدون دلایل نامشخص تعطیل شده است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری